Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.01.2012 12:25 - Суетата
Автор: venziko Категория: Лайфстайл   
Прочетен: 2239 Коментари: 0 Гласове:
6

Последна промяна: 10.09.2017 13:08

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

 Веднъж Настрадин Ходжа се появил в султанския дворец с разкошен тюрбан и паднал в краката на султана, за да му иска пари за бедните си събратя по съдба.

– Идваш да ме молиш за пари, а носиш на главата си такова скъпо нещо. Колко струва този великолепен тюрбан? — попитал го султанът с гневен тон, от високия си трон.

– Подарък ми е, господарю, от един много велик и богат човек. А цената му, доколкото разбрах, е най-малко петстотин жълтици — отвърнал Настрадин Ходжа.

– Това е долна лъжа. Никой тюрбан не може да струва толкова много. — веднага промърморил хитрият везир, който го въвел при султана, а Настрадин Ходжа рекъл:

– Не съм дошъл тук, за да моля само за милостиня, дошъл съм и да търгувам. Знам, че в целия свят има само един най-велик владетел, който може да го купи за шестстотин жълтици. А пък аз ще раздам жълтиците му на бедните и така ще увелича още повече неговото  величие.

Суетният султан веднага се поласкал от казаните думи и му дал каквото поискал, а на излизане Настрадин Ходжа тихо прошепнал в ухото на везира:

– Везирът може и да знае каква е истинската цена на един тюрбан, но аз пък знам колко голяма е мощта на човешката суета. 

– Моля те, разкажи ми за суетата! – последвал го везирът и  Настрадин Ходжа се съгласил:

– Веднъж и самата суета се сетила да застане пред огледалото, за да се огледа, както правят всеки ден и възможно най-често всичките й жертви. Гледала… Гледала… Дълго време се взирала в чистото огледало, но нищо не видяла.

– Огледалце, моля те! Покажи ме, за да видя как изглеждам. Къде съм? – помолила се суетата.

– Тук си, пред мен. Гледай добре! – отговорило огледалото.

– Но в теб няма нищо! Моля те, покажи същността ми!

– Виж я, тя е пред теб. Погледни я по-добре! – казало чистото огледало.

– Но в теб наистина няма нищо, а хората ме виждат и казват, че съм красота, величие, слава!.. Къде е всичко това, което виждат те?

– Как къде, в погрешните им представи, с които ти постоянно ги даряваш. Ти не ми каза да покажа твоя истински облик, ти пожела да видиш своята същност.

– Но каква е разликата между тях? – попитала го учудената суетата.

– Суетата няма същност, тя е един илюзорен облик, зад който има само пустота! – усмихнало се чистото сияйно огледало








Тагове:   789,


Гласувай:
6


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: venziko
Категория: История
Прочетен: 530089
Постинги: 106
Коментари: 199
Гласове: 640
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031